Der er mange måder at vedligeholde et ungt udseende uden at belaste miljøet. Hvis du gerne vil se naturligt yngre ud er det ikke helt løgn når man siger at skønhed kommer indefra. For hvis din krop har det godt, så viser det sig også i form at en frisk glød i kinderne og en god følelse af energi.

Her kan du læse tre måder, som du kan opfriske dit udseende og se naturligt yngre ud.

Spis en varieret kost

For at se naturligt yngre ud har din krop brug for sine essentielle vitaminer og mineraler enten gennem kost eller tilskud.

Hvis du spiser en sund og varieret kost, som er grundstenen for at kroppen har det godt, forlænger du et sundt og ungt ydre. Din kost behøver ikke være restriktiv men skal have fokus på moderation, så du spiser lidt af alt.

Fødevarestyrelsen anbefaler en varieret kost, hvor der lægges vægt op at spise både kød, fisk, frugt og grøntsager, samt at man indtager fuldkorn og mejeriprodukter i moderate mængder. Skær dog ned på mættet fedt, sukker og søde sager i hverdagen, da det fremskynder aldringsprocessen.

Hvis din kost ikke kan dække alle nødvendige vitaminer, på grund af din livsstil, allergier eller eventuelle sygdomme, kan du sagtens finde miljøvenlige kosttilskud i butikkerne og online.

Hold dig aktiv hele livet

En ordentlig træningsrutine er ikke blot sundt for din krop, men det får dig også til at se yngre ud. Motion dækker nemlig over en masse aktiviteter som man kan tilpasse i intensitet – og som i sidste ende får dig til at følge dig ung.

Et studie fra Københavns Universitet viser, at fysisk aktivitet øger din funktionsevne i takt med at du bliver ældre. For eksempel hjælper konditionstræning som løb på at dit hjerte holdes ungt, mens muskeltræning giver dig bedre styrke, så du kan bevæge dig selv og løfte ting selv i en høj alder.

Træning behøver heller ikke være super intenst, men bare give dig bedre velvære i hverdagen. En lang gåtur kan være lige så godt som 30 minutters intens styrketræning, og det kan sænke niveauet af stress hormoner i din krop.

Desuden forebygger vægt træning sygdomme der følger med alderdom, blandt andet knogleskørhed. Det er fordi, motion er med til at styrke dit knoglevæv og derved forebygger afkalkningen af knoglerne som følger med alderen. Det holder dig således både frisk, slank og rask og giver dig et yngre udseende.

Formindsk eventuelt hårtab

Tykt hår er et tegn på ungdommelighed, da håret bliver tyndere med alderen. Desuden kan andre livsstilsproblemer have indflydelse på om du taber dit hår i tidligt i dit liv, men det kan man heldigvis gøre noget ved.

For at se yngre ud kan du supplere din kost med biotin, der hjælper kroppen med at optage de nødvendige næringsstoffer som indtages gennem fødevare. Biotin er kendt for at styrke negle, hud og specielt hår, da det stimulerer hårvækst når det kombineres med vitaminer og aminosyrer.

Desuden kan du overveje naturlige behandlinger til sygdomme eller livsstilsproblemer der kan have en indvirkning på din hårvækst. Stammer dit hårtab for eksempel fra stress, skal du overveje hvad der stresser dig, og hvordan du kan blive mindske stress hormonerne i din hverdag.

Det kan være frustrerende ikke at kende årsagen til hårtab. Vi anbefaler at du taler med lægen om behandlinger mod slemt hårtab. Du kan også læse om hårtab kvinder og forebyggelse her. Hvis du ved hvad der forårsager det, kan du forebygge det, så du fortsat se ung og sund ud.

Kategorier: Artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *